Ervaring zoeken met SAFe DevOps training en inhoud
Hallo allemaal, ik schrijf hier omdat ik de laatste tijd merk dat DevOps binnen grotere teams steeds meer aandacht krijgt. Bij ons op het werk wordt vaak gesproken over het verbeteren van de Continuous Delivery Pipeline, maar het blijft meestal bij losse termen. Zelf werk ik samen met ontwikkelaars, testers en beheerders, en ik zie dat iedereen een ander beeld heeft van wat DevOps precies inhoudt. Daardoor lopen processen soms stroef en is het lastig om echt samen te werken. Ik ben daarom op zoek naar duidelijke uitleg over hoe DevOps binnen een SAFe-omgeving wordt toegepast. Vooral het idee van end-to-end flow spreekt me aan, maar ik mis nog overzicht. Heeft iemand hier ervaring met een training die dit goed en praktisch uitlegt? Ik hoor graag hoe anderen dit hebben aangepakt en waar zij meer structuur in hebben gevonden.

Hoi, jouw situatie klinkt erg herkenbaar, vooral wanneer meerdere rollen binnen één organisatie samenwerken. Ik had zelf ook moeite om DevOps te plaatsen binnen SAFe, omdat alles vaak versnipperd wordt uitgelegd. Wat mij hielp, was een training die echt focust op de volledige Continuous Delivery Pipeline en hoe alle stappen met elkaar verbonden zijn. Daar werd duidelijk uitgelegd hoe cultuur, automatisering en meten samenkomen in één aanpak. Ik vond het prettig dat de inhoud niet alleen theoretisch was, maar ook liet zien hoe value flow verbeterd kan worden. Op een gegeven moment kwam ik uit bij https://www.advisedskills.com/nl/agile-and-scrum/safe-devops, waar alles rondom SAFe DevOps overzichtelijk werd beschreven. Vooral de uitleg over CALMR en de samenwerking tussen teams gaf mij meer houvast. Sindsdien kijk ik anders naar DevOps binnen een grotere organisatie en begrijp ik beter waar knelpunten ontstaan.